Muzeum Narodowe Ziemi Przemyskiej

Projekcja filmu "Ocalałam z Rzezi"

Ocalałam z RzeziFundacja Jagiellońska, Regionalny Ośrodek Debaty Międzynarodowej w Rzeszowie, Stanica Kresowa, Centrum Kulturalne w Przemyślu, Muzeum Narodowe Ziemi Przemyskiej, Towarzystwo Przyjaciół Nauk w Przemyślu oraz Stowarzyszenie Pamięci Polskich Termopil i Kresów w Przemyślu zapraszają na prezentację filmu pod tytułem „Ocalałam z Rzezi” oraz spotkanie z Józefą Bryg – główną bohaterką filmu i Maciejem Wojciechowskim – reżyserem filmu.

Projekcja odbędzie się 29 stycznia 2020 roku o godzinie 17.00 w Sali audiowizualnej Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej, pl. Berka Joselewicza 1.

Moderatorem spotkania będzie Marcin Hamelec.

Film zdobył wyróżnienie na XI Festiwalu Filmowym „Niepokorni Niezłomni Wyklęci” – Gdynia 2019.

Wstęp wolny. Serdecznie zapraszamy.

Zmiana ceny biletów wstępu do Muzeum i jego oddziałów

Uprzejmie informujemy że z dniem 1 lutego 2020 roku zmianie ulegają ceny biletów wstępu do Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej.

Nowe ceny:

bilet uprawniający do zwiedzania jednego obiektu:

  • 6 zł bilet ulgowy
  • 12 zł bilet normalny

bilet uprawniający do zwiedzania trzech obiektów (Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej, Muzeum Dzwonów i Fajek oraz Muzeum Historii Miasta Przemyśla):

  • 12 zł bilet ulgowy
  • 25 zł bilet normalny

Opłata jednorazowa za przewodnika wynosi 20 zł, zaś opłata jednorazowa za edukatora warsztatów to 20 zł od grupy.

Osoby legitymujące się Kartą Dużej Rodziny uprawnione są do skorzystania z ulgowego wstępu do Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej i jego 2 oddziałów.

Geometria Miasta - wystawa fotografii Artura Nizickiego

Geometria miastaDnia 10 stycznia 2020 roku odbył się wernisaż wystawy fotografii Artura Nizickiego pod tytułem "Geometria Miasta". 

Artur Nizicki, przemyślanin, mieszkający od 13 lat w Londynie, którego architekturze poświęcona jest obecna wystawa.

Autor zdjęć patrzy na londyńską architekturę z własnej, niezwykłej, perspektywy. Wydobywa z pejzażu ciekawe formy i detale architektoniczne, eksponując je w sposób niebanalny na jego tle, bądź samodzielnie. Fotografie są czarno-białe, co w odniesieniu do tematu jest ich dodatkowym walorem.

Artur Nizicki rozpoczął swoją przygodę z fotografią w przemyskim Młodzieżowym Domu Kultury, w kółku fotograficznym założonym przez Grzegorza Karnasa. Było w sumie czterech takich pasjonatów fotografii, bo oprócz wymienionej dwójki – jeszcze Remigiusz Truchanowicz i Damian Ziobrowski. Autor wystawy ukończył Policealne Studium Animatorów Kultury w Krośnie i studiował Fotografię na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu.

O wystawie można również przeczytać na stronie Portalu Przemyskiego.

XXVII Ogólnopolski Przegląd Plakatu Muzealnego i Ochrony Zabytków - rozstrzygnięcie konkursu

Znamy już laureatów XXVII Ogólnopolskiego Przeglądu Plakatu Muzealnego i Ochrony Zabytków. 

Poniżej prezentujemy pełną treść protokołu z rozstrzygnięcia konkursu.

Protokół z rozstrzygnięcia
XXVII Ogólnopolskiego Przeglądu Plakatu Muzealnego i Ochrony Zabytków

XXVII Ogólnopolski Przegląd Plakatu Muzealnego i Ochrony Zabytków odbył się w 2019 roku i obejmował plakaty z lat 2010-2018. Posiedzenie Jury w składzie:

  1. Prof. Wiesław Grzegorczyk, Uniwersytet Rzeszowski
  2. Prof. Lech Majewski, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
  3. Marek Mikrut, Zastępca Dyrektora Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej w Przemyślu

Sekretarz - Iwona Bobko, Kierownik Działu Edukacji, Promocji i Wystaw, Muzeum Narodowe Ziemi Przemyskiej w Przemyślu

odbyło się 4 XII 2019 roku w siedzibie Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej w Przemyślu pl. Płk. Berka Joselewicza 1.

Na Przegląd nadesłano 222 plakaty, zgłoszone łącznie przez 28 podmiotów: Muzea i autorów plakatów. Wszystkie plakaty spełniały wymogi regulaminowe.

Głosowanie przebiegał w trzech etapach. Do drugiego etapu zakwalifikowano 73 plakaty, a do trzeciego - 24 plakaty.

Jury przyznało trzy nagrody Regulaminowe:

I nagrodę

za cykl 6 plakatów pod tytułem Po co komu muzeum?, autor: Mirosław Owczarek
wyd. Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, 2014

II nagrodę

plakatowi 22 Międzynarodowe Biennale Plakatu, autorka: Justyna Czerniakowska
wyd. Muzeum Plakatu w Wilanowie, 2010

III nagrodę

za cykl 5 plakatów Hans Memling Sąd ostateczny, autor: Nikodem Pręgowski,
wyd. Muzeum Narodowe w Gdańsku, 2017

Ponadto wyróżniono plakaty:

  1. Cykl 4 plakatów Rzeczy warszawskie, autorka: Anna Światłowska, Wyd. Muzeum Warszawy, 2017
  2. Dom ze snów, autor: Studio Polkadot Wyd. Muzeum Sztuki w Łodzi, 2017
  3. Para-buch! Nie tylko ilustracje Ewy i Pawła Pawlaków, autor: Marian Misiak Wyd. Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 2017
  4. Nie bądź dekiel, zobacz właz, autor: Mirosław Owczarek Wyd. Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, 2012
  5. Peer-to-peer. Praktyki kolektywne w nowej sztuce. Autor: POSTNOVIKI Wyd. Muzeum Sztuki w Łodzi, 2018
  6. M. Wasilewski. Plakaty itd, autor: Mieczysław Wasilewski Wyd. Muzeum Plakatu w Wilanowie, 2017

Gratulujemy laureatom i wszystkim uczestnikom Przeglądu.

O terminie uroczystości wręczenia nagród i wystawie pokonkursowej poinformujemy osobnym pismem w styczniu 2020 roku.

Prezentacja publikacji: Tadeusz Rożek. Oficer i Fotograf.

Tadeusz Rożek. Oficer i FotografInstytut Pamięci Narodowej Oddział w Rzeszowie, Muzeum Narodowe Ziemi Przemyskiej oraz Towarzystwo Przyjaciół Nauk w Przemyślu zapraszają na prezentację publikacji "Tadeusz Rożek. Oficer i Fotograf.".

Spotkanie odbędzie się 12 grudnia 2019 roku o godzinie 17.00 w budynku głównym Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej.

Prezentacji publikacji towarzyszyć będą prelekcje:

  • dr hab. Tomasza Pudłockiego "Tadeusz Rożek. Żołnierz i fotograf"
  • Ryszarda Kołakowksiego "Wojna w przekazie fotograficznym"
  • Katarzyny Kyc "Zbrodnia Katyńska".


Zapraszamy

Cztery pory roku na wsi - wystawa etnograficzna ze zbiorów MNZP

Cztery pory roku na wsi28 listopada w budynku głównym Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej odbyło się otwarcie wystawy "Cztery pory roku na wsi".

Ekspozycja, na której wykorzystano zbiory etnograficzne Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej, zaaranżowana została przez Panią Katarzynę Trojanowską według zmieniających się pór roku. Składa się z przedmiotów i fotografii budujących niezwykle ważną etnograficzno-historyczną narrację o dawnej wsi.

Jest zaskakującą opowieścią o tym, czym są rzeczy zwykłe, ale uwikłane w tradycyjne obrzędy i zwyczaje.

Przekraczając mury. Sztuka wychodzi na miasto - rozstrzygnięcie konkursu

-

SztukaMiło nam poinformować, że znamy już laureatów konkursu "Przekraczając mury. Sztuka wychodzi na miasto".

Po podliczeniu punktów zgromadzonych na kartach do głosowania i zsumowaniu ich z głosami Komisji Konkursowej główną nagrodę zdobyła praca pod tytułem "Powrót" autorstwa Izabeli Kartasińskiej.

Druga nagroda przypadła ex-aequo dwóm pracom pod tytułami "Dziewczynka puszczająca bańki" oraz "Sportowcy" wykonanym przez Martę Katyńską.

Trzecie miejsce zajęła praca Łukasza Dudzika pod tytułem "Archanioł Michał".

Zwycięzcom gratulujemy i zapraszamy na uroczystość wręczenia nagród, która odbędzie się 17 grudnia o godzinie 12.00 w Budynku Głównym Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej.

A wszystkie osoby chętne do wzięcia udziału w kolejnej odsłonie konkursu zapraszamy już teraz do uważnego śledzenia naszej strony www oraz profilu w serwisie Facebook.

 

O konkursie...

W ramach propagowania wiedzy o historii naszego miasta i regionu przemyskiego, mając również na uwadze dbałość o otoczenie w którym żyjemy Muzeum Narodowe Ziemi Przemyskiej dzięki dofinansowaniu ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz przy współpracy z przemyskim Urzędem Miejskim przygotowało konkurs plastyczny pod nazwą „Przekraczając mury. Sztuka wychodzi na miasto”.

Konkurs poprzedzony był spotkaniem organizacyjnym i warsztatami dzięki którym uczestnicy mogli zapoznać się z historią Przemyśla oraz zbiorami Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej mającymi być inspiracją dla artystycznych koncepcji projektów murali w zaproponowanych przez Urząd Miejski lokalizacjach.

Do 31 października można było składać prace konkursowe, które prezentowane będą na wystawie konkursowej w budynku głównym Muzeum pomiędzy 8 listopada a 8 grudnia bieżącego roku. W tym terminie każdy Zwiedzający nasze Muzeum otrzyma kartę do głosowania dzięki niej będzie mógł zadecydować który projekt najbardziej przypadł mu do gustu. Wystawa konkursowa, zgodnie z regulaminem, będzie drugim i ostatnim etapem oceny nadesłanych prac a wyniki związanego z nią głosowania w połączeniu z oceną muzealnej Komisji Konkursowej wyłonią zwycięskie projekty.

Ufamy, że taka forma rozstrzygnięcia konkursu rozbudzi w mieszkańcach jak i odwiedzających nasze miasto turystach dbałość o estetykę przestrzeni w jakiej żyjemy, odpowiedzialność za jego kształtowanie oraz zachęci do poznawania historii miasta i Ziemi Przemyskiej.

Zakładamy, iż obecna edycja konkursu nie będzie ostatnią a następna odbędzie się w roku 2021 licząc jednocześnie, że do tego czasu będzie można już podziwiać w przestrzeni miejskiej zwycięskie realizacje bieżącej odsłony „Sztuki wychodzącej na miasto”.

Serdecznie zapraszamy do uczestnictwa w głosowaniu!

Dziedzictwo. Malarstwo Mariana Strońskiego i Grażyny Gawrońskiej-Kasse

-

Wystawa w Bibliotece Polskiej w Paryżu, 17. 10. – 16. 11. 2019

Wystawa zorganizowana została w ramach współpracy Biblioteki Polskiej w Paryżu z Muzeum Narodowym Ziemi Przemyskiej. Ma ona na celu zaprezentowanie paryskiej publiczności twórczości Dziadka i Wnuczki, Mariana Strońskiego (1892 – 1977), wybitnego przemyskiego artysty i Grażyny Gawrońskiej-Kasse, od lat mieszkającej w Paryżu marszandki i malarki. Wystawa, to dialog pokoleń i spotkanie z historią.

Zaprezentowane na wystawie obrazy Mariana Strońskiego w większości pochodzą ze zbiorów przemyskiego muzeum. Są to wybrane prace o tematyce ludowej, przykłady malarstwa portretowego, pejzażowego, a także abstrakcyjnego, powstałe od lat 20. do lat 60. XX w. Uzupełniają je prace z kolekcji rodziny artysty. Natomiast obrazy Grażyny Gawrońskiej-Kasse są własnością autorki. Wszystkie namalowane zostały w jej małym mieszkaniu w Przemyślu, do którego przyjeżdża coraz częściej i na coraz dłużej.

Marian Stroński odbył podróże do Paryża dwukrotnie. Oba pobyty wywarły na nim duży wpływ. Tam też, w 1928 roku, w Galerii Sztuki Henri Manuel zorganizował wystawę swoich prac, co było wyjątkowe dla nieznanego w tamtejszym środowisku młodego artysty. Tam, spotykał się z artystyczną polonią, spotykał się z Mojżeszem Kislingiem, odwiedzał Olgę Boznańską, poznał Henriego Matissa i Pabla Picassa.

Po studiach w Krakowie i Wiedniu, po przełomowym dla jego twórczości pobycie w Paryżu, z doskonale opanowanym warsztatem, swobodnie poszukiwał swojego języka i formy wyrazu. Malował piękne portrety, wrażliwe pejzaże i martwe natury. W swojej sztuce czerpał z osiągnięć impresjonizmu, postimpresjonizmu, koloryzmu. Marian Stroński, tworzył z pasją i miłością, był artystą kompletnym. Budował wokół siebie atmosferę tajemniczości i ciepła.

Grażyna Gawrońska-Kasse, wychowana w ekscytującym świecie sztuki Dziadka, wśród jego obrazów, starych mebli, tkanin i zwierząt, zawsze obecnych w jego domu, wyrosła w poczuciu wysokiej wartości sztuki swego Dziadka. Sama, będąc osobą o wielkiej wrażliwości i wyczuciu estetycznym, zajęła się malarstwem. Wyjechała do Paryża, gdzie otworzyła galerię obrazów. Dba również o promocję nazwiska Mariana Strońskiego, wielokrotnie była członkiem jury Nagrody Artystycznej im. Mariana Strońskiego.

Obrazy Grażyny Gawrońskiej-Kasse przepełnione są nostalgią i melancholią, są ciche, spokojne, jak ciepło domowego ogniska, delikatne, subtelne, jak ulotne wspomnienia, a także bajkowe i nierealne, jak sny. Mają w sobie nieoczywistą szlachetność nieoszlifowanych kamieni, z miękką patyną stonowanych barw. Każdy z nich zawiera zamknięty, jak w drogocennej szkatułce, swój własny, tajemniczy świat. Emocje w nich zawarte są bezpieczne, bo ukryte w często przedstawianych przez autorkę wnętrzach. W swych pracach odwołuje się, być może podświadomie, do twórczości Dziadka. Ich prace łączy swego rodzaju intymność i przywiązanie do domu rodzinnego, do dobrze znanych im miejsc, do tej małej ojczyzny, którą był i jest Przemyśl.

Po niespełna stu latach Marian Stroński wraca do Paryża. Historia zatacza koło. Zestawienie prac Dziadka i Wnuczki, ich konfrontacja, są zabiegiem interesującym, niosącym wiele emocji, szczególnie dla Grażyny Gawrońskiej-Kasse.

Wystawa Marian Stroński (1892-1977). Życie i twórczość w Muzeum Historii Miasta Przemyśla będzie nieczynna do końca 2019 roku.

Katarzyna Winiarska
kurator wystawy
Muzeum Narodowe Ziemi Przemyskiej