Muzeum Historii Miasta Przemyśla

Przemyśl i miasta Rzeczypospolitej w grafikach Abrahama Hogenberga

Abraham Hogenberg, Widok Poznania i Krosna, Civitates orbis terrarum, wyd. Georg Braun, Abraham Hogenberg, t. VI, Kolonia 1617 r., miedzioryt kolorowany w epoce, papier. Kopia pochodzi ze zbiorów Muzeum Narodowego w Poznaniu.5 kwietnia o godzinie 12.00 w Muzeum Historii Miasta Przemyśla Rynek 9 odbył się wernisaż wystawy pod tytułem "Przemyśl i miasta Rzeczypospolitej w grafikach Abrahama Hogenberga".

Na wystawie zaprezentowane zostały grafiki z XVII w. i ich kopie przedstawiające plany i widoki miast Rzeczpospolitej z jej „Złotego wieku”. Zobaczyć tu można między innymi ryciny z szóstego tomu monumentalnego atlasu świata pt. Theatrum praecipuarum totius mundi urbiurti (Przedstawienie wyróżniających się miast całego świata) z wydawnictwa Georga Brauna i abrahama Hogenberga (Kolonia 1617 r.), określanego w skrócie jako Civitates orbis terrarum, z którego pochodzi również najstarszy widok Przemyśla.

Miasta od momentu powstania podlegały różnorodnym czynnikom, które kształtowały ich rozwój, wpływały na kształt, wygląd i na ich formę przestrzenną. Dzięki temu mogą one stać się obrazem zmian jakie zachodziły na przestrzeni wieków nie tylko w urbanistyce, ale również na gruncie gospodarczym, politycznym, społecznym, kulturalnym, religijnym itd. Każde nowe zjawisko, które miało wpływ na społeczeństwo, państwo i naród znajdowało w nich swoje odbicie.

Atlas świata Civitates orbis terrarum był zbiorem map, planów i panoram miast. W całości zawarto 546 sztychów, przedstawiających widoki miast Europy i niektórych ważnych miast Azji, Afryki i Ameryki Łacińskiej. Atlas zawierał siedemnaście widoków miast Rzeczpospolitej, które przedstawione zostały w ostatnim, szóstym tomie Civitates orbis terrarum, zatytułowanym Theatri praecipuarum totus mundi urbium Liber sextus, wydanym w Kolonii w 1618 r. Każda z rycin przedstawiała inne miasto, a na stronie poprzedzającej widok znajdował się jego łaciński opis i charakterystyka.

Wieczór przy lutni - Antoni Pilch i Julia Doszna w Muzeum Historii Miasta Przemyśla

Antoni Pilch i Julia Doszna15 marca w Salonie wnętrzach mieszczańskich Muzeum Historii Miasta Przemyśla, odbył się koncert łemkowskich pieśni nabożnych, pieśni pasyjnych różnych obrządków oraz żydowskich lamentacji.

Był to kolejny koncert z cyklu "Wieczór przy lutni" w wykonaniu Antoniego Pilcha - lutnia oraz Julii Doszny - śpiew. Dotychczasowe występy tej znakomitej pary za każdym razem zachwyciły licznie przybyłą widownię. Ostatni koncert utrzymany był w nastroju skruchy, wyrażanej pieśniami wielkopostnymi różnych obrządków chrześcijańskich, którym towarzyszyły starsze żydowskie lamentacje.

Fragmenty Życia - nowa wystawa w Małej Galerii Fotografii

Adrian Dovha plakat8 marca 2019 roku w Muzeum Historii Miasta odbył się kolejny wernisaż w cyklu Mała Galeria Fotografii. 

Tym razem swój cykl fotografii pod tytułem "Fragmenty Życia" zaprezentowała nam Adriana Dovha.

Adriana Dovha mieszka we Lwowie. Fotografią zajmuje się do dziesięciu lat. Jest członkiem Narodowego Związku Fotografów Ukrainy oraz posiada tytuł Fédération Internationale de l'Art Photographique /Międzynarodowa Federacja Sztuki Fotograficznej/.

Brała udział w następujących wystawach krajowych i międzynarodowych: Salon Fotografii 2010-1013 Lwów, Międzynarodowy Salony Fotografii Artystycznej "Fotovernisazh na Pokrowu” 2012-2016, międzynarodowa wystawa „Potrtet” 2014 Serbia,„Digital Circuit” 2014 USA, International "Konkurs fotograficzny “ISO 2014” Belgia, międzynarodowy konkurs fotografii cyfrowej w Luksemburgu 2014, międzynarodowa objazdowa wystawa fotografii cyfrowej „ICS 2014” USA, Wystawa fotografii "Portret 2014, Serbia, Bułgaria, Międzynarodowy Salon Sztuki Fotograficznej „Karpacki Drag 2014" Ukraina; międzynarodowy konkurs fotograficzny " Lato 2014”, Czarnogóra, międzynarodowa wystawa Vantaa Fotoklub 2014 Finlandia, międzynarodowa wystawa „Fotoforum 2014 Ruzomberok” Słowacja, międzynarodowy salon fotografii cyfrowej „Avon Valley” 2015 Wielka Brytania, Dwie edycje międzynarodowego salonu Fotografii Artystycznej w Kijowie 2013 i 2015, międzynarodowy salon "Tylko jedno zdjęcie" 2013-2017 Polska, międzynarodowa wystawa fotografii „Atlantic” 2016 USA.

Axis Mundi: kapliczki i krzyże przydrożne

Axis Mundi: kapliczki i krzyże przydrożneUprzejmie zapraszamy na otwarcie wystawy fotografii Krzysztofa Ligęzy pod tytułem "Axis Mundi: kapliczki i krzyże przydrożne". Wernisaż odbędzie się 22 lutego 2019 roku o godzinie 18.00 w Muzeum Historii Miasta Przemyśla, Rynek 9.

Przedmiotem wystawy jest autorski cykl Axis mundi: kapliczki i krzyże przydrożne, który był realizowany w latach 2012-2018. Działania twórcze ukierunkowano w nim na rejestrację aktywności lokalnych społeczności na terenie Małopolski w kontekście zanikającego zwyczaju modlitw przy kapliczkach i krzyżach przydrożnych, które stanowią jeden z najbardziej charakterystycznych elementów polskiego krajobrazu kulturowego.

Wystawa ma charakter multimedialny. Zostaną na niej zaprezentowane fotografie, panoramy 3D oraz nagrania dźwiękowe. Ekspozycji będzie ponadto towarzyszył katalog, w którym zamieszczono krótką przedmowę i wybrane obrazy autora, a także tekst znanego historyka i krytyka sztuki, dra Krzysztofa Jureckiego.

Istotą cyklu jest refleksja nad relacją: człowiek-natura-sacrum. Ważną rolę pełni w nim zagadnienie oddziaływania przestrzeni krajobrazu jako czynnika kształtującego przeżycia duchowe oraz więzy wspólnotowe.

Tradycja modlitw przy obiektach tzw. małej architektury sakralnej ma swoje źródło zarówno w religii chrześcijańskiej, jak i wierzeniach przedchrześcijańskich (miejsca kultowe: święte drzewa i gaje, kamienie, słupy, posągi, antyczne laralie). Z uwagi na jej proweniencję istotna jest topografia przestrzeni. Wizualnej analizie poddano usytuowanie, specyfikę obiektów, wygląd i zachowanie wiernych, a także aspekty zw. z postrzeganiem i odczuwaniem czasu w jego antropologicznym wymiarze (cykliczność i linearność).

Zróżnicowane usytuowanie oraz otoczenie kapliczek i krzyży przywodzą na myśl ideę środka: osi kosmicznej – axis mundi. Pochodzi ona od wybitnego religioznawcy Mircea Eliadego. W rozważaniach nad sakralnym wymiarem czasu i przestrzeni Eliade zwrócił uwagę na wielorakie formy przejawiania się świętości, analizując je w szerokim kontekście antropologicznym (archetypy, mity i symbole). Czym jest „środek świata”? To sfera, w której następuje przemiana chaosu w kosmos – rzeczywistość uporządkowaną. Obszar szczególny, gdzie niebo łączy się z ziemią, wymiar materialny przenika się z duchowym, lokalny z uniwersalnym, a doczesność z wiecznością. Symboliczne „środki świata” objawiają jego świętość, zarazem służą przywracaniu odwiecznych wartości.

Eliade wielokrotnie podkreślał, że ludzka tęsknota za „pełnią bytu” wiąże się z odniesieniem do przestrzeni o wymiarze sakralnym. Tęsknota ta od zarania dziejów nieustannie przejawia się w wielu kulturach i religiach. Najpełniejszy wyraz znajduje w archetypie raju: mitycznym centrum, miejscu zgodnej egzystencji wszystkich stworzeń, pierwotnym w swej harmonii, świętym i naznaczonym bożą obecnością. Ślady toposu tęsknoty za rajem można znaleźć już w wierzeniach ludzi z epoki mezolitu (8 tysięcy lat p. n. e.). Również i chrześcijaństwo jest przepełnione nostalgią za rajem utraconym. Jego bramy otwiera ponownie Chrystus poprzez śmierć na krzyżu, który stał się drzewem żywota.

Krzysztof Ligęza

Rocznik ‘79. Absolwent polonistyki i studium dziennikarskiego, fotograf z wyboru. Od dziecka zafascynowany tym, iż człowiek postrzega przestrzeń w sposób prawdopodobnie niedostępny dla innych stworzeń. W rzeczywistości elektryzuje go najbardziej flirt światłości i świadomości oraz relacja człowiek-natura-sacrum. Najczęściej fotografuje krajobraz jako pole niezwykle otwarte (zarówno fizycznie, jak i semantycznie), ale nie stroni od innych obrazów. Podczas pracy lubi posługiwać się intuicją, nadzieją i wyobraźnią. Inny sprzęt ma dla niego znaczenie tylko wtedy, gdy działa. Czytając słynne zdanie „Są rzeczy na niebie i na ziemi, o których nie śniło się filozofom”, cieszy się, że w XXI w. jest ich nadal mnóstwo.

Autor i uczestnik wystaw indywidualnych oraz zbiorowych w Polsce i za granicą. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP (2018). Laureat wyróżnień w m.in. International Photography Awards, Los Angeles, USA (edycja 2013, 2012 i 2011), Prix de la Photographie, Paryż (2012), Landscape Photographer of the Year (Londyn, 2010); Wanderlust Travel Photo of the Year (Londyn, 2010).

Wystawę i katalog zrealizowano w ramach stypendium z budżetu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego przy wsparciu: Powiatu Nowosądeckiego, Firmy Vidok, Firmy Liszka, partnera handlowego Firmy Vidok oraz Firmy APA Polska.

Partnerami projektu są: Muzeum Dwory Karwacjanów I Gładyszów w Gorlicach, Muzeum Narodowe Ziemi Przemyskiej w Przemyślu i Instytut Polski w Bratysławie.

Damy i Dżentelmeni - fotografie ze zbiorów Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej

Damy i DżentelmeniDnia 14 lutego w Muzeum Historii Miasta Przemyśl, w Atelier Bernarda Hennera odbył się wernisaż wystawy "Damy i Dżentelmeni - fotografie ze zbiorów Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej". 

Jest to już czwarta z kolei wystawa poświęcona starej fotografii. Tym razem tematem są portrety par i zdjęcia ślubne od 2 poł. XIX do 30. XX wieku, wykonane w przemyskich pracowniach fotograficznych i nie tylko.

Na wystawie można zrobić sobie zdjęcie w starym stylu.

Wieczór przy lutni - koncert kolęd i pieśni renesansowej Europy

W dniu 28 grudnia 2018 roku w Muzeum Historii Miasta Przemyśla odbył się niezwykły koncert kolęd i pieśni renesansowej Europy.

Muzyką graną na lutni oczarował słuchaczy Antoni Pilch, a pięknym śpiewem zachwyciła wszystkich jego córka, Zuzanna Pilchówna, urodzona w Przemyślu, a obecnie mieszkająca i śpiewająca w Mediolanie.

Koncert zgromadził liczną publiczność, która chętnie włączyła się do wspólnego śpiewu znanych utworów, a wykonawców nagrodziła wielkimi brawami.

Dziękujemy Panu Antoniemu Pilchowi, który od marca 2018 roku zagrał dziesięć pięknych koncertów lutniowych w salonie Muzeum Historii Miasta Przemyśla. Dziękujemy solistkom, które towarzyszyły A. Pilchowi w tym czasie, Pani Julii Dosznie i Pani Zuzannie Pilchównej.

Mamy nadzieję na rychłe, kolejne spotkania!

Witold Maślanka - Z bliska

Witold Maślanka - Z bliska11 stycznia 2019 roku w Muzeum Historii Miasta Przemyśla odbył się wernisaż wystawy prac fotograficznych Witolda Maślanki pod tytułem Z bliska.

Wystawa inauguruje kolejny rok istnienia Małej Galerii Fotografii, w której co miesiąc pokazujemy prace artystów fotografików z Polski i zagranicy.

Witold Maślanka - mieszka w Przemyślu. Lubi fotografować. W swojej pasji wykorzystuje różny sprzęt i różne materiały - od negatywów i slajdów do matryc cyfrowych. Najbardziej interesuje go fotografia przyrodnicza choć w jego dorobku znaleźć można również fotografie pejzażowe oraz ukazujące piękno otaczającej nas architektury.

Wszystkim zainteresowanym polecamy również stronę www Artysty.

Rozstrzygnięcie konkursu "Szopka Oczami Dziecka"

20 grudnia w Muzeum Historii Miasta Przemyśla odbyło się uroczyste wręczenie nagród laureatom konkursu "Szopka Oczami Dziecka". 

W konkursie wzięło razem udział 30 szkół, świetlic, młodzieżowych domów kultury i ośrodków edukacyjnych i wychowawczych z Przemyśla, powiatu przemyskiego, a także jedna z Ukrainy – Sobotnia Szkoła Języka Polskiego w Drohobyczu. Na konkurs przekazano 252 prace w różnych technikach rysunkowych, malarskich i plastycznych w czterech kategoriach wiekowych.

Patronat nad Konkursem „Szopka oczami dziecka” objęli: Pan Wojciech Bakun Prezydent Miasta Przemyśla oraz Pan Jan Pączek Starosta Przemyski.

Nagrody ufundowali:

  1. Urząd Miasta Przemyśla
  2. Starostwo Powiatowe w Przemyślu
  3. Pan Janusz Bator, Prezes Zakładu Usługowo-Produkcyjnego „Montel-BR” sc w Przemyślu
  4. Komputronik, Rynek 12 w Przemyślu
  5. Księgarnia Libera w Przemyślu
  6. Miejsce Kawa i Zabawa, Rynek 10 w Przemyślu
  7. Sklep Sportowy Maaw-Sport, ul. Dworskiego 10 w Przemyślu
  8. Kawiarnia Mała Czarna w Przemyślu
  9. Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka
  10. Muzeum Narodowe Ziemi Przemyskiej