wernisaż

Wystawa pokonkursowa Szopka Oczami Dziecka

Konkurs plastyczny "Szopka Oczami Dziecka"19 grudnia, o godz. 12:00 w Muzeum Historii Miasta Przemyśla, Rynek 9 odbyło się otwarcie wystawy pokonkursowej „Szopka oczami dziecka”.

Patronat nad naszym konkursem objęli: Pan Robert Choma Prezydent Miasta Przemyśla oraz Pan Jan Pączek Starosta Przemyski.

Spośród ponad 220 prac uczniów, którzy wzięli udział w konkursie, niezwykle trudno było wyłonić jedynie laureatów pierwszych trzech miejsc i kilku wyróżnień. Chcielibyśmy, aby wszystkie prace zostały nagrodzone i wyróżnione, gdyż wszystkie są pięknymi wizerunkami szopki bożonarodzeniowej namalowanej lub narysowanej i widzianej oczami i wyobraźnią dziecka.

Dlatego na wystawie znalazły się wszystkie prace uczniów, które otrzymaliśmy na konkurs.

A do wszystkich uczestników konkursu i opiekunów uczniów kierujemy serdeczne zaproszenie, aby w okresie od 19 grudnia 2017 do 26 stycznia 2018 przyszli do Muzeum Historii Miasta Przemyśla, Rynek 9 i bezpłatnie zwiedzili nasze wystawy, wśród których w tym okresie będzie prezentowana pokonkursowa wystawa „Szopka oczami dziecka”.

Kierownictwo Muzeum Historii Miasta Przemyśla

Sponsorami konkursu są:

  • Prezydent Miasta Przemyśla – Robert Choma
  • Starosta Przemyski – Jan Pączek
  • Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Przemyślu
  • Księgarnia Libera
  • Życie Podkarpackie
  • Miejsce Kawa i Zabawa
  • MAAW-Sport
  • INFORES
  • Janusz Bator MONTEL-BR S.C.

Za choinki, które zdobiły nasze Muzeum - w podcieniach i sieni Rynku, a także wejście przed głównym budynkiem MNZP - dziękujemy Nadleśnictwu Krasiczyn!

Wystawa pokonkursowa - Szopka Bożonarodzeniowa 2017

Wystawa pokonkursowa - Szopka Bożonarodzeniowa 2017Metropolita Przemyski J.E. Ks. Abp. Adam Szal, Marszałek Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej Marek Kuchciński, Wojewoda Podkarpacki Ewa Leniart, Marszałek Województwa Podkarpackiego Władysław Ortyl uprzejmie zapraszają na wystawę pokonkursową prac zgromadzonych w ramach III Międzynarodowego Konkursu na Szopkę Bożonarodzeniową 2017.

Wernisaż odbędzie się 27 grudnia 2017 w budynku głównym Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej, przy placu Berka Joselewicza 1.

Spotkania w Krzemieńcu 2015-2016

Spotkania w Krzemieńcu 2015-201616 grudnia 2017 roku o godzinie 17.00 w Budynku Głównym Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej przy pl. Berka Joselewicza 1 odbył się wernisaż prac powstałych w czasie Międzynarodowego Sympozjum Artystyczno-Naukowego pod tytułem Spotkania w Krzemieńcu 2015-2016.

Wydarzenie przygotowane zostało wspólnie z Galerią Labirynt wraz ze Stowarzyszeniem Odin. 

 

W latach 2011-2017 odbyło się już siedem edycji Międzynarodowego Sympozjum Artystyczno-Naukowego „Spotkania w Krzemieńcu”, którego inicjatorami są: Stowarzyszenie Forum Innowacyjności ODIN z Krakowa, Instytut Humanistyczno- Pedagogiczny w Krzemieńcu /Ukraina/, we współpracy z Katedrą Projektów Edukacyjnych i Artystycznych Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie. Cykliczny, międzynarodowy projekt odbywał się pod patronatem Prezydenta Miasta Krakowa oraz Generalnego Konsulatu Rzeczypospolitej Polskiej we Lwowie i Łucku i Konsulatu Generalnego Ukrainy w Krakowie i Lublinie.

Nasz wybór Krzemieńca nad Ikwą, miasta leżącego obecnie na granicy ukraińskiego Wołynia i Podola, jako miejsca spotkań artystów współczesnych nie był przypadkowy. Krzemieniec stał się w latach 30 tych XX wieku jednym z ważnych miejsc spotkań polskiej bohemy artystycznej i urósł obok Kazimierza Dolnego do rangi jednej z dwóch najważniejszych kolonii artystycznych na terenie II Rzeczpospolitej.

Krzemieniec stał się ulubionym miejscem pracy w plenerze dla wielu polskich kolorystów i kapistów, którzy od roku 1936 skupiali się w zorganizowanym przy Liceum Krzemienieckim Rysunkowym Ognisku Wakacyjnym. Wśród najwybitniejszych z nich można wymienić malarzy Grupy Krakowskiej, Grupy Artystów Plastyków „Pryzmat” czy późniejszych profesorów Akademii Sztuk Pięknych Emila Krchę, Czesława Rzepińskiego i Jana Cybisa. Wciąż żywa tradycja artystyczna Krzemieńca po blisko siedemdziesięciu latach, pozwoliła w 2011 roku podjąć inicjatywę wskrzeszenia w tym mieście dawnej kolonii artystycznej, która zakończyła się powodzeniem.

Z nieukrywaną dumą mamy przyjemność zaprezentować Państwu, dokumentującą nasze dokonania, trzecią już wystawę zawierającą wybór prac uczestników międzynarodowych sympozjów, otwartych warsztatów twórczych i plenerów odbywających się w latach 2015-2016. Artyści biorący udział w wystawie pochodzą z Polski i Ukrainy oraz Włoch, Niemiec, Bułgarii, Serbii, Szwecji, Słowenii i Stanów Zjednoczonych.

Zorganizowanie V i VI edycji było możliwe dzięki wsparciu będących partnerami projektu: Galerii BWA w Ostrowcu Świętokrzyskim i Zamościu oraz Muzeum Zamojskiego w Zamościu, Muzeum Kresów w Lubaczowie i Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej w Przemyślu.

Wcześniej gościliśmy już w Przemyślu w roku 2015, w którym przypadała 250 rocznica urodzin związanego z KEN, założyciela Liceum Krzemienieckiego Tadeusza Czackiego oraz 210 rocznica powstania Liceum w Krzemieńcu. Z tej okazji odbyła się w Przemyślu przygotowywana przez Katedrę Projektów Edukacyjnych i Artystycznych IPPiS oraz Katedrę Malarstwa Rysunku i Rzeźby Wydziału Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego im KEN w Krakowie Międzynarodowa Konferencja Naukowa poświęcona Krzemieńcowi jako historycznemu ośrodkowi kultury, edukacji i sztuki pt. Krzemieniec – Wołyńskie Ateny – Przestrzeń historyczna, edukacyjna i artystyczna oraz prezentowana była wystawa artystów współczesnych i muzealna wystawa Marcina Samlickiego, jednego z artystów pracujących w Krzemieńcu w latach 30-tych XX wieku.

W tym roku, wraz z międzynarodową wystawą artystów współczesnych prezentujemy, w 120 rocznicą urodzin Artysty, wystawę malarstwa Jacka Cybisa.

Kuratorem artystycznym Sympozjum jest Teresa M. Żebrowska, profesor zwyczajny, Kierownik Katedry Projektów Edukacyjnych i Artystycznych w Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie Autor, kurator, koordynator międzynarodowych sympozjów, projektów twórczych oraz monografii i artykułów w z zakresu sztuki.

w imieniu organizatorów
prof Teresa Żebrowska

Malarstwo Jana Cybisa w Przemyślu

Malarstwo Jana Cybisa w Przemyślu16 grudnia 2017 r o godzinie 17.00 w Budynku Głównym Muzeum, pl. płk. Berka Joselewicza 1 odbył się wernisaż wystawy prac Jana Cybisa z kolekcji Muzeum Śląska Opolskiego. 

Wydarzenie przygotowane zostało przy współudziale Muzeum Śląska Opolskiego oraz Galerii Labirynt wraz ze Stowarzyszeniem Odin.

Komentarz do wystawy wygłosiła dr Joanna Filipczyk z Muzeum Śląska Opolskiego. Wystawie towarzyszyła projekcja filmu "Widok z okna".

 

Wystawa malarstwa Jana Cybisa jest naszą kolejną wystawą w cyklu prezentującym malarstwo kolorystyczne, swoimi korzeniami nawiązujące do przemian w sztuce z końca XIX i początku XX wieku. Po Stanisławie Czajkowskim i Marcinie Samlickim prezentujemy wystawę malarstwa Jana Cybisa, niezwykle aktywnego członka Komitetu Paryskiego, wieloletniego profesora Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Artysty, którego działania twórcze prowadzone razem z grupą swych przyjaciół - malarzy, najpierw we Francji, a następnie po powrocie już na miejscu w Polsce zaważyły na kształcie polskiej edukacji artystycznej w okresie kilku dekad XX w. To wyjątkowe połączenie impresjonizmu, postimpresjonizmu z ekspresjonizmem stało się mocnym elementem polskiego koloryzmu tak szanowanego, a przede wszystkim tak mocno lubianego przez odbiorców sztuki.

Dzisiaj, po kilkudziesięciu latach przerwy w tak żywym zainteresowaniu twórczością kolorystów wydaje się, że nadchodzi czas, kiedy hermetyczna sztuka konceptualna, niejednokrotnie posługująca się językiem zrozumiałym tylko dla samych twórców, będzie mogła zostać poszerzona o doświadczenia związane z czystą formą, twórczości czerpiącej radość z kształtowania przestrzeni obrazów mocnym, intensywnym kolorem. Taka właśnie była twórczość Jana Cybisa, pełna pasji, nieustępliwa w dążeniu do osiągnięcia kolorystycznej harmonii, kosztem „ładności”, elegancji czy realistycznej poprawności. Zawsze chodziło Cybisowi o prawdę. W imię tej prawdy artysta mógł przemalowywać po wielokroć swoje obrazy, nanosić i zdrapywać z nich grube warstwy farby, aż do momentu osiągnięcia zadawalającej równowagi. Często mocne, ekspresyjne podciągnięcia pędzlem podkreślały finalnie charakter kompozycji.

Żarliwa towarzysząca twórczości Jana Cybisa łącząca się z nieustępliwym poszukiwaniem prawdy, intelektualna dyscyplina świadomie zawężająca działania do elementów czysto malarskich, nie łącząca jego literackiej erudycji ze sprawami formalnymi wydaje się czymś co współczesna sztuka zatraciła, brnąc w ślepą uliczkę bez wyjścia. Może należy odwrócić się i zastanowić nad sztuką starszych kolegów, może właśnie tam znajdziemy przejście do innej przestrzeni, radośniejszej dla naszych oczu, takiej w której mózg artysty będzie mógł chwilę odpocząć, a podstawową pracę wykonają same oczy, ten doskonały ludzki organ.

Tadeusz Nuckowski w Małej Galerii Fotografii

Tadeusz Nuckowski w MGF1 grudnia 2017 roku w Muzeum Historii Miasta Przemyśla, Rynek 9 odbył się wernisaż prac fotograficznych Tadeusza Nuckowskiego pod tytułem Wanna.

TADEUSZ NUCKOWSKI

Ur. w 1948 roku w Przemyślu. W latach 1969-1974 studiował na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Dyplom, wyróżniony Medalem Rektora ASP, w pracowni drzeworytu prof. Franciszka Bunscha oraz w pracowni plakatu prof. Macieja Makarewicza. Uprawia grafikę warsztatową (głównie linoryt) i projektową, malarstwo, rysunek, fotografię. W latach 1976–1996 był dyrektorem Galerii Sztuki Współczesnej (BWA) w Przemyślu. Od roku 1995 jest nauczycielem akademickim. W roku 2012 uzyskał tytuł profesora sztuk plastycznych. Prowadzi pracownię projektowania graficznego na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego, a od 2012 roku również w Instytucie Sztuk Projektowych Państwowej Wyższej Szkoły Wschodnioeuropejskiej w Przemyślu. Zajmuje się grafiką warsztatową (głównie linorytem), rysunkiem, malarstwem, działaniami multimedialnymi, projektowaniem graficznym oraz fotografią.

Zrealizował szereg wystaw i pokazów indywidualnych w wielu galeriach polskich (Kraków, Warszawa, Wrocław, Łódź, Gdańsk, Toruń, Rzeszów, Nowy Sącz, Sandomierz, Przemyśl) i zagranicznych (Londyn, Paryż, Oslo, Paderborn, Wildeshausen, Lwów, Koszyce). Wystawiał w ponad trzystu krajowych i międzynarodowych pokazach grafiki w Europie, Azji i obu Amerykach.

Jest laureatem nagród i wyróżnień, m.in.: 1976 – Interdebiut ‘76 (w ramach 6. Międzynarodowego Biennale Grafiki w Krakowie); 1979 – 2. Quadriennale Drzeworytu i Linorytu Polskiego, Olsztyn; 1980 – 8. Międzynarodowe Biennale Grafiki w Krakowie; 1979, 1981 – Ogólnopolski Konkurs Graficzny im. J. Gielniaka, Jelenia Góra. 2006 – Doroczna Nagroda Artystyczna im. M. Strońskiego, Przemyśl. 2015 – 11. Quadriennale Drzeworytu i Linorytu Polskiego, Olsztyn.

Jego prace znajdują się w kolekcjach galerii i muzeów w Polsce i za granicą, m.in.: Victoria and Albert Museum, Londyn; Graphische Sammlung Albertina, Wiedeń; National Galery of Art, Washington; Collezione Scheiwiller, Milano; Centre de la Gravure et de l’Image Imprimee, La Louviere; State Gallery, Banska Bystrica; Vycho-doslovenska Galeria, Košice; Muzeum w Bochum; City Museum, Cremona; The Esa Jaske Collection, Sydney; Galeria Zachęta, Warszawa; Muzea Narodowe w Przemyślu i Szczecinie; Biblioteka Główna ASP w Krakowie.

KOMENTARZ DO WYSTAWY "WANNA"

Jeśli nie mam czasu i ochoty na namalowanie lub narysowanie czegoś, co mnie zachwyciło, zainteresowało czy zaintrygowało, uciekam sie do fotografii. Kiedy ją wynaleziono, myślano nawet, że zastąpi malarstwo. Choć tak się - na szczęście - nie stało, to jednak w codziennej praktyce często pełni dla mnie taką właśnie rolę. Foto-grafuję od ponad pięćdziesięciu lat, choć teraz robię to nie tak często, jak kiedyś.

Co roku powstają na świecie miliony fotografii, stające się protezą pamięci. Już nie musimy pamiętać, przecież możemy spojrzeć na fotografię i przypomnieć sobie to, co chcemy. Utrwalamy na papierze (teraz częściej cyfrowo) rzeczy ważne i nieważne, z wyraźną przewagą tych drugich. Czasy, kiedy robiło się rysunkowe notatki z podró-ży, bezpowrotnie minęły.

Teraz, kiedy przyszłość mam już - z grubsza - za sobą, a przede mną otwiera się czę-ściej przeszłość, bardziej niż utrwalanie fotograficzne cenię sobie pamięć, zapisują-cą tylko istotne momenty życia. Jeśli czegoś nie pamiętam, musi to być nieważne, albo - co bardziej prawdopodobne - zostało w samoobronnym odruchu z pamięci wyparte.

Przejdźmy wreszcie od ogółu do szczegółu. Wanna - wystawa fotografii. Ten cykl powstawał na Krzemieńcu, w moim i mojej żony ogrodzie, miejscu, w którym, że tak powiem, zwijam żagle. To układane w kolejne całości zestawy zdjęć wnętrza starej wanny stojącej koło domu, gromadzącej deszczówkę do podlewania kwiatów. Jest miejscem wielu zdarzeń i zjawisk, fotografowanych przeze mnie od około dziesięciu lat, o różnych porach dnia i roku. Ktoś powiedział mi nawet (nieco pretensjonalnie), że w tej wannie odbija się cały Kosmos. Wybrane fotografie układałem w cykle pre-zentowane w postaci pokazów slajdów zaopatrzonych w ulubioną przeze mnie mu-zykę (Philip Glass, Jordi Savall, Rolf Lislevand). Zadowalałem się niematerialną formą cyfrowych zapisów, w moim odczuciu bliższą pamięci niż fotografii. Ale teraz stanąłem w obliczu konieczności zmaterializowania tych notatek w postaci wystawy fotografii. Nie było to łatwe. Jak wybrać dwadzieścia kilka fotografii spośród ponad tysiąca?

Nowe ekspozycje w Muzeum Dzwonów i Fajek

Nowe Ekspozycje w Muzeum Dzwonów i Fajek23 listopada 2017 roku w progach Muzeum Dzwonów i Fajek mieliśmy zaszczyt gościć Państwa na uroczystym otwarciu wystawy "Fajki ze zbiorów Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej" - ubogaconej o nowe eksponaty pozyskane w latach 2014 - 2017.

Wernisaż połączony był z podsumowaniem projektu "Dzwony w pejzażu pogranicza nadsańskiego" realizowanego pod kierownictwem dr Małgorzaty Dziury a współfinansowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Marszałka Województwa Podkarpackiego.

Zgromadzeni goście mieli okazję obejrzeć film o tematyce kampanologicznej oraz otrzymać związane z projektem wydawnictwo książkowe.

Więcej informacji o programie Dzwony w pejzażu pogranicza nadsańskiego można znaleźć na >>>stronie projektu<<<

Malarstwo Zofii Besz-Jary

Z. Besz-jaryDnia 17 listopada 2017 roku w Muzeum Historii Miasta Przemyśla odbył się wernisaż prac malarskich przemyskiej malarki pani Zofii Besz-Jary.

Zofia Besz–Jary [1925-2012] urodziła się we Lwowie. Dzieciństwo autorki obrazów to życie w mieście ale również częste wyjazdy na wieś w okolice Gródka Jagiellońskiego i na modną wówczas Huculszczyznę. Dziecko z miasta fascynowały zwyczaje i obrzędy ludności wiejskiej do tego stopnia, że po latach fragmenty wspomnień stają się motywem wiodącym w malarstwie.

W 1944 roku została przyjęta do Wojskowej Służby Sanitarnej w Rzeszowie. Otrzymała skierowanie do pracy w Państwowym Urzędzie Repatriacyjnym [PUR] zabezpieczając medycznie konwoje z przesiedlaną ludnością. Podobną funkcje pełniła w czasie Akcji „Wisła” w 1947 roku oraz przy sprowadzaniu do Polski – drogą morską – ofiar trwającej w Grecji wojny.

W Stalowej Woli uczestniczyła przy tworzeniu szpitala i tam została przełożoną pielęgniarek. Jednak tęsknota za Lwowem i nadzieja powrotu do ukochanego miasta, jaką żywiła Matka Pani Zofii, spowodowała, że przeniosła się do Przemyśla.

Od 1960 roku zaczęła pracę w Przychodni Kolejowej w Przemyślu. Działalność zawodową niezmiennie dopełniała działalnością plastyczną. „Od ręki” potrafiła stworzyć i zainscenizować scenkę rodzajową lub teatrzyk kukiełkowy, do którego sama tworzyła pacynki. Wyspecjalizowała się w malarstwie na szkle. Głównym tematem malarstwa na szkle były zwyczaje i obrzędy przedwojennej wsi. Drugim nurtem w malarstwie były kwiaty, którymi to obrazami często obdarowywała znajomych. Równie często przedstawiała na płótnach pejzaże. To pokłosie licznych plenerów, które organizowała wielokrotnie.

Aktywnie działała propagując malarstwo nieprofesjonalne. Między innymi była współzałożycielką Robotniczego Stowarzyszenia Twórców Kultury oraz Klubu Plastyka Nieprofesjonalnego w Przemyślu. Propagowała twórczość malarzy nieprofesjonalnych w „Galerii pod chmurką”, gdzie artyści prezentowali swoje prace w różnych częściach miasta.

Zofia Besz–Jary brała udział w wielu wystawach i konkursach zdobywając liczne nagrody i wyróżnienia. Jej prace znajdują się między innymi w MBL w Sanoku, Muzeach Etnograficznych w Toruniu, Wrocławiu, Rzeszowie, w MNZP oraz zbiorach prywatnych w kraju i zagranicą. W 2009 roku otrzymała odznaczenie Ministra Kultury i dziedzictwa Narodowego „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.

Grenlandia - kolorowy odcień bieli

-

Grenlandia - kolorowy odcień bieli20 października 2017 roku w Muzeum Historii Miasta Przemyśla miał miejsce wernisaż wystawy Krzysztofa Muskalskiego - Grenlandia - kolorowy odcień bieli. Jest to kolejne wydarzenie w ramach Małej Galerii Fotografii.

Patronem medialnym wystawy jest: National Geographic.

O wystawie:

Grenlandia – „zielona kraina” – największa wyspa naszego globu przez większą część roku spowita jest bielą śniegu i lodu. Jedynie w miesiącach letnich odsłania swoje kolorowe oblicze u wybrzeży Morza Baffina. Barwna swą florą i fauną arktyczna tundra oraz góry lodowe skąpane w kolorowych promieniach słońca tworzą bajeczny klimat Grenlandii zachwycając kolorowymi odcieniami bieli…

I być może właśnie ten kolorowy klimat wyspy przyczynił się do nadania nazwy - Grenlandia – zachęcając osadników do osiedlania się na tej trudnej do życia wyspie.

Krzysztof Muskalski, AFIAP, AFRP, ZPAF

źródło National Geographic

O autorze:

Krzysztof Muskalski - częstochowski lekarz okulista. Obok okulistyki jego pasją są podróże oraz fotografia artystyczna. Jest członkiem rzeczywistym Stowarzyszenia Twórców Fotoklub RP oraz Związku Polskich Artystów Fotografików. W ramach swoich podróży odwiedził wiele zakątków Polski, Europy, Ameryki, Afryki, Azji, Australii i Oceanii. Swoje wyprawy opisuje w licznych artykułach, spotkaniach, audycjach radiowych i telewizyjnych. Swoje prace prezentował na kilkudziesięciu autorskich i zbiorowych wystawach fotograficznych w kraju i za granicą. Ma na swoim koncie nagrody i wyróżnienia w konkursach fotograficznych w kraju i zagranicą oraz autorski album fotografii „Czas Podróży". Prowadzi Autorską Galerię Fotografii w Częstochowie oraz jest współgospodarzem cyklu prezentującego autorów fotografii podróżniczej „Obrazki z podróży" w częstochowskim Ośrodku Promocji Kultury „Gaude Mater". Jest pomysłodawcą i współorganizatorem Międzynarodowych Salonów Fotografii Artystycznej Lekarzy „PhotoArtMedica" w Częstochowie.

źródło: Oficjalna strona Autora

Lwów w grafice ze zbiorów Lwowskiego Muzeum Historycznego

Lwów w grafice

Od dnia 2 października 2017 roku można zwiedzać wystawę Lwów w grafice ze zbiorów Lwowskiego Muzeum Historycznego. W wernisażu uczesniczyli przedstawiciele właściciela prezentowanych prac - Lwowskiego Muzeum Historycznego, Pan Roman Chmelyk - Dyrektor Muzeum, Pani Halyna Skoropadova, Pan Andrii Muzyka oraz Pan Yurii Siletskyi.

Wystawa Lwów w grafice ze zbiorów Lwowskiego Muzeum Historycznego to 80 prac graficznych (miedzioryty, litografie, akwaforty, drzeworyty, wśród nich wiele ręcznie kolorowanych i barwnych), malarskich (akwarele, gwasze) i rysunkowych, przedstawiających Lwów od 1618 do 1934 roku, autorstwa ponad 40 artystów.

Twórcami przedstawień są znani malarze i graficy reprezentujący różne szkoły i środowiska europejskie. Są to m.in.: Abraham Hogenberg, Aurelio Passarotti, Francois Perneur, Franz Ksawery Gerstenberger, Antoni Lange, Karol Auer, Teofil Czyszkowski, August Gatton, Maciej Bogusz Stęczyński, Tadeusz Rybkowski, Janusz Wesołowski, Antoni Pilichowski, Stanisław Tondos. Dzięki nim odbywamy podróż przez wieki, podczas której odkrywamy niezwykłe miejsca Lwowa. Część z nich dziś nie istnieje lub zmieniła wygląd. Większość przetrwała, wzbudzając zachwyt różnorodną, wysokiej klasy architekturą, często kilkusetletnią.

Węgierskie Lwy Judy w Galicji 1914-1918

Węgierskie Lwy Judy w Galicji 1914-1918

26 września 2017 roku w budynku głównym Muzeum miał miejsce wernisaż wystawy „Węgierskie Lwy Judy w Galicji 1914-1918”. Jest ona jednym z elementów obywającego się w tym roku - Roku Kultury Węgierskiej w Polsce.

W otwarciu uczestniczyli Pani dr hab. Adrienne Körmendy, Konsul Generalny Republiki Węgierskiej w Krakowie oraz Prezydent Miasta Przemyśla, Pan Robert Choma.

Wystawa poświęcona jest udziałowi węgierskich Żydów w walkach toczących się podczas I wojny światowej na froncie wschodnim. 

W armii Austro-Węgier walczyli żołnierze wszystkich narodowości, grup etnicznych i wyznaniowych zamieszkujących cesarstwo - ramię w ramię z Polakami byli Austriacy, Węgrzy i Czesi. Szacunki dotyczące żydowskich żołnierzy wahają się od 275 do 400 tys. wojskowych pochodzących z różnych krajów monarchii. Na wszystkich frontach I wojny światowej, w różnych armiach, walczyło około 1,5 miliona Żydów, a ich udział procentowy w poszczególnych armiach zwykle przewyższał odsetek ludności żydowskiej w całkowitej populacji danego kraju.

Wystawie towarzyszy również wydawnictwo pod tym samym tytułem, które można nabyć w księgarni muzealnej.

Wystawa czynna będzie do dnia 27 listopada 2017 roku.